Elektrėnų.info
f Facebook ⌕
būstas

Registrų centras pataria: kaip nesunkiai sužinoti savo NT mokestinę vertę

Redakcija · 2020-12-02 09:07

Iki gruodžio 15 dienos, kai gyventojai Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) turi pateikti nekilnojamojo turto (NT), viršijančio 150 tūkst. eurų, mokesčio deklaracijas ir sumokėti mokestį už 2020 metus, likus mažiau nei dviem savaitėms, Registrų centras dalinasi naudingais patarimais, kaip greitai ir nesunkiai sužinoti savo valdomo NT mokestinę vertę.

NT turto vertė. Nuotrauka Ярослав Алексеенко iš Unsplash.

Paprastai mokestinė NT vertė, pagal kurią skaičiuojami mokėtini mokesčiai, yra konkretaus NT objekto vidutinė rinkos vertė, kurią Registrų centras masinio vertinimo būdu perskaičiuoja kiekvienais metais. Vis dėlto, mokestinė vertė vidutinei rinkos vertei prilyginama ne rečiau kaip kas 5 metus. Pažymėtina, kad NT mokestinė vertė atskirais atvejais gali būti ir individualaus turto vertinimo būdu nustatyta NT rinkos vertė.

Pavyzdžiui, šiuo metu statiniams (butams, gyvenamiesiems namams, komercinėms patalpoms) aktualios mokestinės vertės nustatytos 2016 metais, tad nuo 2021 metų sausio 1 d. jos bus atnaujintos, t.y. prilygintos aktualioms vidutinėms rinkos vertėms. Taigi šiemet gyventojai NT mokestį už valdomą nekilnojamąjį turtą turi sumokėti pagal 2016 metų mokestines vertes, tačiau  kitąmet mokestį reikės mokėti jau pagal atnaujintas 2021 metų mokestines vertes.

Kaip sužinoti savo NT mokestinę vertę?

Paprasčiausias būdas sužinoti savo valdomo NT mokestinę vertę – pasinaudoti nemokama paieška Registrų centro internetiniame puslapyje adresu www.registrucentras.lt/masvert/paieska-un. Paieškai reikalingas NT unikalus numeris, jį taip pat galima rasti Registrų centro interneto svetainėje https://www.registrucentras.lt/ntr/p/.

Šiuo metu paieškoje rodoma aktuali NT mokestinė vertė – būtent ją ir reikia naudoti VMI teikiant NT mokesčio deklaracijas už 2020 metus. Norėdami sužinoti, kokią mokestinę vertę už butus, namus ar kitus statinius reikės deklaruoti ateinančiais metais, kai galios atnaujintos mokestinės vertės, NT savininkai vidutinės rinkos vertės paieškoje adresu https://www.registrucentras.lt/masvert/paieska-obj gali pasitikrinti masiniu vertinimu įvertintų NT objektų projektines vidutines rinkos vertes, įsigaliosiančias nuo kitų metų. Paieškai taip pat reikės NT unikalaus numerio.

NT mokestis mokamas ne atskirai už kiekvieną NT objektą, bet sumuojant ir vertinant visą asmeniui priklausantį turtą. Masiniu vertinimu nustatomos vidutinės rinkos ar mokestinės vertės išrašai turto savininkams pateikiami Registrų centro savitarnoje. NT savininkai mokestinę vertę taip pat gali sužinoti atvykę į Registrų centro klientų aptarnavimo padalinį ir užpildę prašymą. Fizinių asmenų pageidavimu aktualios mokestinės vertės išrašai vieną kartą per mokestinį laikotarpį parengiami ir įteikiami nemokamai.

Tais atvejais, kai norima sužinoti bendrosios jungtinės nuosavybės teise valdomo nekilnojamojo turto mokestines vertes, būtina pateikti santuokos liudijimą. Kai norima sužinoti sutuoktinio ar kito savininko valdomo nekilnojamojo turto mokestines vertes, būtina pateikti notaro patvirtintą įgaliojimą.

Kai kuriems nekilnojamojo turto objektams, pavyzdžiui, inžineriniams statiniams, mokestinė vertė apskaičiuojama išlaidų (kaštų) metodu, todėl ją Registrų centras apskaičiuoja ir perskaičiuoja tik pareiškėjui kreipiantis į Registrų centro klientų aptarnavimo padalinį, užpildžius prašymą ir apmokėjus vertės perskaičiavimo darbus. Išlaidų (kaštų) metodu apskaičiuota mokestinė vertė galioja 5 metus, tačiau pareiškėjas gali pateikti prašymą perskaičiuoti mokestinę vertę dažniau.

Kam priklauso mokėti NT mokestį?

Kaip skelbė VMI, šiais metais taikomi tie patys NT mokesčio tarifai kaip ir pernai, tačiau pasikeitė NT neapmokestinamoji riba: pernai ji buvo 220 tūkst. eurų, o šiais metais – 150 tūkst. eurų. Auginantiems tris ir daugiau vaikų (įvaikių) iki 18 metų, ir asmenims, auginantiems neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų, taip pat vyresnį neįgalų vaiką (įvaikį), kuriam nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis, NT neapmokestinamoji riba yra didesnė – 200 tūkst. eurų.

NT mokesčiu apmokestinami tokie gyventojams nuosavybės teise priklausantys gyvenamosios, sodų, garažų, fermų, šiltnamių, ūkio, pagalbinio ūkio, mokslo, religinės, poilsio paskirties statiniai (patalpos), žuvininkystės statiniai ir inžineriniai statiniai (arba tokio turto dalys), esantys Lietuvos teritorijoje, kurie nėra priskirti neapmokestinamajam NT.

NT mokestį gyventojai turi kasmet deklaruoti ir sumokėti iki einamųjų metų gruodžio 15 dienos. Preliminariais VMI duomenimis, už 2020 m. mokestinį laikotarpį NT mokesčio deklaracijas turės pateikti apie 19 tūkst. gyventojų ir jiems preliminariai apskaičiuota apie 7,1 mln. eurų mokėtina suma.

Kalbant apie žemės sklypus, Registrų centro apskaičiuojamos mokestinės vertės yra naudojamos tik kaip pagrindas konkrečiai mokesčio sumai apskaičiuoti. Šios vertės yra pateikiamos VMI, kuri kasmet nustato konkrečias mokėtinas sumas kiekvienam žemės savininkui.

Kaip nustatomos mokestinės vertės?

Registrų centras kiekvienais metais, atlikdamas visos šalies masinį NT vertinimą, perskaičiuoja NT objektų vidutines rinkos vertes. Šios vertės ne rečiau kaip kas penkerius metus prilyginamos mokestinėms vertėms. Statiniams mokestinės vertės paskutinį kartą nustatytos ir galioja nuo 2016 m. sausio 1 dienos, žemės sklypams – nuo 2018 m. sausio 1 dienos. Taigi, naujos mokestinės vertės statiniams įsigalios nuo 2021 m. sausio 1 dienos, o žemės sklypams – nuo 2023 m. sausio 1 dienos.

Atliekant masinį vertinimą naudojami Registrų centro duomenų bazėse sukaupti pirkimo-pardavimo sandorių duomenys ir įvertinama panašių NT objektų grupė. Nustatyta jų vidutinė rinkos vertė yra pagrįsta realiai įvykusių NT sandorių duomenimis. Nustatant vidutines rinkos vertes masinio vertinimo būdu atsižvelgiama į NT objekto buvimo vietą, naudojimo paskirtį, fizines savybes, tačiau šio objekto valdymo forma, suplanavimas, dizainas ir interjero detalės ir kitos individualios savybės, skirtingai nei individualaus vertinimo metu, skaičiuojamai vertei įtakos neturi.

Masinio vertinimo metodika leidžia per santykinai trumpą laiką, vienodais principais ir nedideliais kaštais įvertinti didelį nekilnojamojo turto objektų kiekį.

Kur naudojamos NT vidutinės rinkos vertės?

Vidutinės rinkos vertės yra naudojamos ne tik NT mokesčiams apskaičiuoti. Šios vertės aktualios ir gyventojams, pavyzdžiui, įgijus NT paveldėjimo ar dovanojimo atveju privalomi mokėti mokesčiai apskaičiuojami remiantis vidutinėmis rinkos vertėmis. Vidutinės rinkos vertės taip pat gali būti naudojamos valstybės valdomo turto pardavimo ir nuomos kainoms nustatyti.

Šios vertės taip pat naudojamos sprendžiant socialinės paramos suteikimo klausimus, jų pagrindu nustatomi regionai, kuriuose teikiama finansinė paskata jaunoms šeimoms, įsigyjančioms pirmąjį būstą. Notarams tvirtinant turto perleidimo sandorius, jų paslaugų įkainiai taip pat dažnai apskaičiuojami remiantis vidutinėmis rinkos vertėmis

Mindaugas Samkus

Maistas

Gudrybė, kaip sutaupyti: korėjietiškiems „gyoza“ koldūnams, picoms ir ledams „Iki“ skelbia „1+1“ pasiūlymus

Verslas

Pirkėjai pasiūlė – „Iki“ įgyvendino: nuo patogesnės programėlės iki pokyčių parduotuvėse

Statybos

Vis daugiau lietuvių gyvena po vieną: kokių klaidų vengti įsirengiant mažą butą?

7sek.ltNaujienos per 7 sekundes
Visos naujienos →

Elektrėnai

Verslas

Šimtai žmonių skambina pavojaus varpais: nuo sausio liks be darbo, tačiau aiškaus pagalbos plano vis dar nėra

Trumpi vaizdo įrašai

Maistas

Kriaušių pyrago paslaptis – sviestas: kaip iškepti gardų desertą rudens vakarams

Verslas

Jūsų idėja gali pakeisti „Iki“: trečioji klientų valdyba keliaus po skirtingus Lietuvos regionus

NAUJIENOS

Lengvatos šildymui Vyriausybė grąžinti neplanuoja

aktualijos

„Amber Grid“ įspėja: ką turi žinoti vairuotojai pastebėję dujotiekio trasos ženklus

Elektrėnų rajono savivaldybėNaujausia savivaldybės informacija
Visos naujienos →

Elektrėnai

Laukiama pirmojo naujienų importoPortalo valdymo pulte paspauskite „Patikrinti ir importuoti dabar“.
ELTAELTA rekomenduojaSvarbiausios Lietuvos ir pasaulio naujienos
ELTA.lt →
Šaltinis: ELTA
Verslas

Naujoji „REDMI Note 17“ serija: didesnės baterijos, sustiprintas atsparumas ir pirmasis „Pro Max“

Maistas

Nuolaidos, dėl kurių verta atlaisvinti vietos spintelėse: „Iki“ „Švaros fiestoje“ jos siekia net 50 proc.

NAUJIENOS

EK planuoja drausti jaunesniems nei 13 m. vaikams naudotis socialiniais tinklais

aktualijos

Dėl galimai į šalį įskridusio drono Vilniaus, Trakų, Elektrėnų rajonuose, sostinėje skelbiamas oro pavojus

Maistas

Rudens klasika: medaus ir garstyčių glajumi gardinti šonkauliai su šviežio derliaus bulvėmis

Aktualijos

112

Policija ieško nusikalstamą veiką padariusio įtariamojo: gali slapstytis Vilniuje

Aplinkosauga

Mano, kad žino, bet klysta: tyrimas atskleidė klaidingus gyventojų įsitikinimus apie žaliąjį vandenilį

NAUJIENOS

Metinė infliacija rugpjūtį siekė 6,1 proc.

NAUJIENOS

STT nustatė korupcijos rizikų savivaldybėms valdant valstybinę žemę

112

Vievyje automobilis mirtinai sužalojo moterį

NAUJIENOS

Kiek interneto reikia moksleiviui? Štai kur dingsta mobilieji duomenys

NAUJIENOS

Užsidaro zoologijos sodas: nebedirbs nuo pirmadienio

Krašto žmonės

NAUJIENOS

Gyventojai jau gali kreiptis dėl šildymo išlaidų kompensacijų ateinančiam sezonui

NAUJIENOS

Šalies vadovai sveikina Mokslo ir žinių dienos proga: linki smalsumo ir bendrystės

svietimas

Po vasaros – atgal į mokyklas ir darbus: gydytojas paaiškino, kodėl rytais sunku atsikelti

NAUJIENOS

Audra talžė automobilius: draudikai įvardijo pavojingiausias vietas

Statybos

Santykiai nutrūko, būsto paskola liko: advokatas paaiškino, kas laukia nesusituokusių porų

112

Elektrėnų savivaldybėje susidūrus automobiliams, žuvo vieno jų vairuotojas

NAUJIENOS

Tyrimas: 71 proc. tėvų mano, kad jų vaikai gali susidurti su internetiniais sukčiais

Sportas ir renginiai

Grožis

Po vasaros oda siunčia svarbius signalus: 5 ženklai, kurių nereikėtų ignoruoti

Verslas

Nekilnojamo turto finansavimo galimybės Lietuvoje

Verslas

Sezoninis darbas užsienyje ir pinigai, apie kuriuos pamirštama

Verslas

„Coca-Cola HBC“ rezultatai: gamybos apimtims augant, CO₂ emisijos sumažintos 23 proc.

Maistas

Ką dėti vaikams į pietų dėžutę? Dietistė Indrė Trusovė dalijasi patarimais naujiems mokslo metams

Maistas

„Iki“ lašišos filė – vos 10,99 Eur/kg: savaitės pasiūlymuose – ir daugiau pirkėjų favoritų

Verslas

Ruošiantis mokyklai – taupymo gudrybės: „Iki“ dalijasi 4 patarimais, kaip sutaupyti prieš rugsėjį

Verslas

Augintinių prekėms – išskirtiniai pasiūlymai: „Iki“ populiariausias siūlo net perpus pigiau

Maistas

Bananų kilogramas – tik 0,55 Eur, ir tai dar ne viskas: „Iki“ savaitę užbaigia itin stipriais pasiūlymais

Maistas

Gudrybė, kaip sutaupyti: korėjietiškiems „gyoza“ koldūnams, picoms ir ledams „Iki“ skelbia „1+1“ pasiūlymus

Į viršų